11 April 2008

Masa untuk bertindak bukan bercakap

PERBINCANGAN rakyat kini masih lagi soal-soal politik sedangkan pilihan raya umum sudah hampir sebulan berlalu. Sepatutnya isu-isu seperti spekulasi peletakan jawatan YAB Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi sebagai Perdana Menteri tidak timbul kerana beliau masih mendapat kepercayaan daripada parti dan barisan kabinet. Saya berharap spekulasi seperti ini patut dihentikan kerana ia akan menyebabkan suasana tidak stabil kepada ekonomi negara. Mungkin pelabur hilang keyakinan dna ini tidak elok kepada negara.

Sekarang ini apa yang perlu dilakukan ialah memperkukuhkan parti dan kerajaan dengan mengambil kira pandangan-pandangan akar umbi berhubung sebab-sebab kita hilang banyak kerusi sama ada di peringkat Parlimen mahupun negeri. Kelemahan-kelemahan ini patut diperbaiki dengan segera daripada pucuk pimpinan sampailah ke akar umbi. Rakyat ingin melihat apakah tindakan pemulihan yang akan dilakukan kerana pandangan telah disuarakan, daripada isu politik, ekonomi, kos sara hidup dan masalah sosial, keagamaan, masalah blogger dan sebagainya.

Rakyat ini melihat pembaikan yang telah dilakukan oleh kerajaan. Ini yang poatut dilakukan sekarang. Tetapi setakat ini masih belum nampak tindakan yang jelas telah diambil sama oleh kerajaan dan parti. Rakyat jelata mahu melihat bahawa kerajaan sudah mula memberi respon terhadap apa yang mereka protes dalam pilihan raya. Sebab itu kerajaan perlu mengambil tindakan segera.

Katakan dari segi sara hidup, jelas rakyat rasa tidak berpuas hati dengan kos hidup yang tinggi. Saya berpendapat kerajaan perlu mengambil langkah, mungkin menambah bantuan kepada rakyat miskin dengan segera kerana mereka amat merasai keadaan kos sara hidup yang semakin tinggi sekarang. Kalau mereka ini selama ini menerima bantuan beberapa ratus ringgit, ia patut ditambah dengan segera. Begitu juga dengan pekerja-pekerja industri, yang ada rungutan pendapatan mereka rendah. Jadi yang ini juga perlu diberi perhatian. Kerajaan perlu address segera supaya pendapatan mereka dapat dipertingkatkan. Jika ini diambil tindakan segera, ia akan menampak kita memberi respon terhadap reaksi rakyat yang telah disuarakan melalui sistem peti undi dalam pilihan raya.

Namun setakat ini belum nampak apa jua tindakan oleh kerajaan. Oleh sebab itu, rakyat masih berkisar hal-hal berkenaan pertandingan dalam parti. Sedangkan tindakan untuk address rakyat belum diambil. Action seen to be taken! Pilihan raya telah hampir 3 minggu berlalu dan beberapa hari lagi genap sebulan. Diharapkan dalam tempoh sebulan ini tindakan patut diambi. Jika tindakan respon rakyat ini diambil, saya fikir rakyat akan mengalih perhatian dengan membincangkan tentang tindakan-tindakan tersebut. Itulah pandangan saya.

Masalah ekonomi, kos sara hidup masih tidak ada penyelesiaan. Jika kita sebut soal keselamatan, apakah tindakan kita untuk mengurangkan masalah keselamatan sekarang. Kita katakan ambil bilangan polis lebih ramai, rakyat kena tahu bilangan polis yang diambil. 2,000 orang polis baru misalnya dengan Melaka mendapat 500 orang. Begitu juga bagi Perak, Johor dan lain-lain negeri.

Tunjukkan bahawa anggota ini mula berlatih, para peronda pula muala bergerak dan tindakan-tindakan menubuhkan Rukun Tetangga di sana-sini perlu dilakukan. Jadi dengan ini, kehendak rakyat diberi respon. Rakyat nampak oh kerajaan sudah mengambil tindakan. Sekarang ini semua pihak bercakap “akan ambil tindakan” tetapi tindakan itu belum bermula, belum kelihatan.

Kabinet perlu memulakan tindakan aktif dalam semua perkara yang dibincang dan ditunjukkan oleh rakyat dan keresahan mereka pada pilihan raya umum lalu. Saya percaya semua pihak kini sudah ada laporan, jadi tindakan perlu diambil segera. Kini bukan masa untuk mengkaji sebab pilihan raya sudah hampir sebulan berlalu.

Jadi, fikir-fikirkan lah. Bertindak segera!

(Dipetik dari: mohdalirustam.wordpress.com)

No comments: